YARIŞLARI ARABALAR MI KAZANIYOR YOKSA PİLOTLAR MI?
YARIŞLARI ARABALAR MI KAZANIYOR YOKSA PİLOTLAR MI?
Formula 1’de arabanın mı
yoksa pilotun mu başarı için daha önemli olduğu meselesi, sporu takip edenler
arasında uzun süredir devam eden, muhtemelen asla sonuçlanmayacak bir tartışma
konusu. Kimisi arabanın daha önemli olduğu fikrini savunuyor. Motor sporlarında
daha iyi araca sahip olmanın size ciddi bir avantaj sağladığı bir gerçek. Kimisi
de pilotun daha önemli olduğunu söylüyor. Ne de olsa araba ne kadar hızlı
olursa olsun kendini sürmeyecek. Bu yalnızca iki taraflı bir tartışma değil
aslında, arabanın ve pilotun galibiyet için bir araya gelmesi gereken
parçalardan yalnızca ikisi olduğunu düşünenler de var.
Dışardan bakıldığında
motor sporları bireysel bir spor gibi görünebilir. F1 takımları iki pilottan
oluşsa da yalnızca bir kazanan olabilir. Kazanmak için önce kendinizi düşünmek
zorundasınız, galibiyet yolunda takım arkadaşınız bile rakibiniz. Hâl böyle
olunca F1’in bireysel bir spor olduğunu söylemek çok da saçma olmayabilir,
ancak durum tam olarak bu anlattıklarımdan ibaret değil.
F1 baştan sona bir takım
sporu aslında. Her takımın pistte arabaları süren iki pilotu yüzlerce
çalışanından yalnızca ikisi, büyük takımların çalışan sayısı 1000’in üzerine
bile çıkabiliyor. Takımları pist ekibi ve fabrika olmak üzere ikiye
ayırabiliriz. Pit ekibi farklı alanlarda uzmanlaşmış onlarca mühendis, arabayı
ayarlamak ve lastiklerini değiştirmek gibi görevlerden sorumlu olan mekanikler,
takımın strateji uzmanları, takımın yüzü ve karar mercii olan takım müdürü ve
perde arkasında çalışan daha birçok insandan oluşuyor. Fabrika takımı ise
takımın merkez binasındaki çalışanları kapsıyor. Arabanın ve sezon içerisinde
arabada değiştirilen parçaların üretiminin yanı sıra merkezde yarışlar
sırasında veriler üzerinden stratejiler oluşturmak, sezon içerisinde arabayı
geliştirebilmek için sayısız testler yapmak gibi operasyonlar burada
gerçekleştiriliyor.
![]() |
| Mercedes F1 takımı fabrikada Lewis Hamilton'a veda ederken fotoğraf: bbc |
Formula 1 takımları birçok
parçası olan, karmaşık makineler gibidir, başarı için her bir parçanın uyum
içinde çalışması, üzerine düşeni fazlasıyla yapması gerekiyor. Bu parçalardan
yalnızca bir ya da ikisinin bile aksaması başarısızlıkla sonuçlanabiliyor. Sporun
tarihinde bu durumun örnekleri mevcut, bir örnek bulmak için fazla geriye
gitmeye de gerek yok.
2023 sezonu birçok F1
taraftarının hatırlamak istemeyeceği, her yarışın sonucunun daha yarış
başlamadan belli olduğu, sıkıcı bir sezondu. Hızlı pitstopları, kusursuz
stratejileri ve ürettikleri araba ile yapabilecekleri her şeyi en üst kalitede
yapan Redbull tarihin en dominant sezonlarından
birini geçirdi. Max Verstappen 22 yarışın 19’unu kazandı, sayısız rekor kırdı,
o sezon kullandığı araba olan RB19 en başarılı ve en iyi arabalardan biri
olarak tarihteki yerini aldı. Takımın diğer pilotu Sergio Perez ise
Verstappen’in 19 galibiyetine karşılık yalnızca 2 yarış kazanabildi. Takım
arkadaşından tarihi bir puan farkı yerken sezonu kendisinden çok daha kötü bir
araba kullanan 3. sıradaki Lewis Hamilton’un yalnızca 30 puan önünde bitirebildi.
Perez’in kötü performansı sonraki sezonunda da devam etti.
![]() |
| Sergio Perez, Max Verstappen ve 2023 sezonunda kazandıkları kupalar fotoğraf: Red Bull |
2023
sezonunda Perez’in performansının pek bir önemi yoktu çünkü Verstappen her
yarışı ve iki şampiyonluğu da tek başına kazanacak kadar hızlıydı. 2024
sezonunda ise durum tam tersine döndü, pistteki en hızlı araba artık Mclaren’a
aitti, Redbull’a değil. Sezon boyunca kötü performans sergileyen Perez sezonu
8. sırada tamamladı, Verstappen’i şampiyonluk yarışında Mclaren’in iki pilotuna
karşı yalnız bırakırken takımının da Takımlar Şampiyonluğunu kaybetmesine sebep
oldu. Perez’in sezon boyunca sergiledikleri, başarı için takımdaki herkese
ihtiyaç olduğunun bir örneğiydi.
Aynı sezon içerisinde başka bir örnek ise
yine Red Bull ve Mclaren pilotlarına ait. Sezona kötü başlayan Mclaren yaptığı
geliştirmelerle bir anda şampiyonluk için Verstappen ve Redbull’a meydan okur
duruma geldi. Perez’in sayesinde Takımlar şampiyonluğunu kazanmakta
zorlanmadılar, Lando Norris’in gözü ise Pilotlar Şampiyonluğundaydı. Norris
sezonun 6. yarışında, Miami’de kariyerinin ilk yarışını kazandı. Miami
galibiyetinden itibaren birçok spor yorumcusu ve taraftar için Mclaren
Redbull’dan daha hızlı bir arabaya sahipti, ancak daha hızlı araba Norris’e
şampiyonluğu getirmek için yeterli olmadı. Bazı yarışlarda pit ekibi hata
yaparken bazılarında ise Norris yetersiz kaldı, rakibi Verstappen’in iyi
performans gösteremediği yarışlarda eline geçen fırsatları değerlendiremedi.
Sonuç olarak daha hızlı arabaya sahip olmasına rağmen şampiyonluk yarışında
Verstappen’i yakalayamadı.
![]() |
| Şampiyonluk mücadelesinde kritik yarışta Norris hata yaparken Verstappen'in liderliğe yükseldiği anlar |
Formula 1 rekabetin çok yüksek olduğu bir spor, başarı yolunda en ufak hatayı bile yapma lüksünüz yok. Başarı için en iyi arabaya, en iyi pilota, en iyi mühendislere, en iyi stratejistlere ihtiyacınız var, yani iş ne arabada ne de pilotta bitiyor.



Yorumlar
Yorum Gönder